Dla uczniów Liceum Ogólnokształcącego, Technikum, Branżowej Szkoły I stopnia organizujemy Pomoc psychologiczno - pedagogiczną
W codziennej pracy dydaktyczno–wychowawczej z uczniem bierzemy pod uwagę jego indywidualne możliwości i predyspozycje, starając się zminimalizować trudności w nauce oraz zwiększyć motywację do dalszego rozwoju.
Organizując pomoc psychologiczno–pedagogiczną dla naszych uczniów stawiamy do realizacji dwa cele:
- Dostrzec w porę każdego ucznia, który ma problemy i pomóc mu je rozwiązać.
- Rozwijać pasje, zdolności i zainteresowania młodzieży.
Zgodnie z prawem oświatowym pomocy psychologiczno–pedagogicznej udzielają nauczyciele, wychowawcy, pedagog szkolny, psycholog, logopeda oraz nauczyciele specjaliści. Wszystkie działania odbywają się za zgodą i we współpracy z rodzicami uczniów. Współpracujemy również z poradnią psychologiczno–pedagogiczną oraz organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
Korzystanie z pomocy psychologiczno – pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne.
Z pomocy psychologiczno – pedagogicznej mogą skorzystać:
- Uczniowie posiadający opinie wydane przez poradnie psychologiczno – pedagogiczne lub orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego:
- Niepełnosprawni;
- Zagrożeni niedostosowaniem społecznym;
- Niedostosowani społecznie;
- Ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (dysleksja);
- Szczególnie zdolni;
- Przewlekle chorzy;
- Przeżywający niepowodzenia szkolne;
- Z zaburzeniami komunikacji językowej;
- Będący w trudnej sytuacji bytowej, kryzysowej lub traumatycznej;
- Mający trudności adaptacyjne związane z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego.
- Każdy uczeń, który nie posiada opinii lub orzeczenia, również może skorzystać z oferty pomocy psychologiczno–pedagogicznej w naszych szkołach. Jeżeli jest pełnoletni, może sam wystąpić o objęcie go pomocą. W innym przypadku o pomoc wnioskują rodzice ucznia bądź nauczyciele za zgodą rodziców.
Szkoła organizuje różne formy wsparcia dla uczniów, którzy zostali zgłoszeni do objęcia pomocą przez rodziców, nauczycieli lub z własnej inicjatywy. Działania wspierające młodzież z opinią z poradni przedstawiamy rodzicom lub pełnoletniemu uczniowi.
Dla uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego zostaje opracowany Indywidualny Program Edukacyjny (na podstawie Wielospecjalistycznej Diagnozy Poziomu Funkcjonowania Ucznia). IPET wraz z zaproponowanymi w nim formami wsparcia zostaje przedstawiony rodzicom ucznia w celu akceptacji. Po wyrażeniu przez rodziców zgody następuje realizacja programu przez dany etap edukacyjny - czas nauki w Liceum, Technikum lub Branżowej Szkole I stopnia. Każdy uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego uczestniczy w indywidualnych zajęciach rewalidacyjnych w wymiarze dwóch godzin tygodniowo. Specjalistyczne zajęcia rewalidacyjne prowadzone są przez logopedę, tyflopedadoga, oligofrenopedagoga, surdopedagoga. Terapia prowadzona jest z wykorzystaniem najnowocześniejszego sprzętu specjalistycznego oraz programów opracowywanych indywidualnie dla każdego ucznia lub grupy uczniów.
Formy udzielania pomocy psychologiczno–pedagogicznej
- Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze;
- Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze z elementami terapii;
- Zajęcia rozwijające kompetencje społeczno-emocjonalne;
- Zajęcia rozwijające uzdolnienia uczniów;
- Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej.
Porady i konsultacje w zakresie:
- problemów wychowawczych i edukacyjnych uczniów,
- interpretacji treści opinii i orzeczeń wydawanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne,
- sposobów dostosowania wymagań edukacyjnych do potrzeb możliwości uczniów,
- wsparcia uczniów, rodziców i nauczycieli,
- sposobów radzenia sobie ze stresem, sytuacjami trudnymi i kryzysowymi,
- możliwości uzyskania specjalistycznego wsparcia,
- innych, w zależności od potrzeb.
Wykorzystujemy:
- BIOFEEDBACK
- Terapię METODĄ WARNEGO
- AUDIO-TRAINER 3000
- NEUROFORMĘ – trening funkcji poznawczych oraz ćwiczenia ruchowe